Onlangs werd ik benaderd door een investeringsmaatschappij die interesse toonde om VerzuimApplicatie over te nemen. Als ondernemer leer je om niet te snel nee te zeggen dus hoewel er geen enkele aspiratie bestaat om mijn organisatie van de hand te doen heb ik de mannen die contact met me opnamen te woord gestaan en van enige informatie voorzien op basis waarvan ze van hun kant de haalbaarheid zouden gaan peilen. Enkele telefoongesprekken later leidde dat tot een online meeting waarin de overnamestrategie duidelijk werd. Opkopen, samenvoegen met andere applicaties, er een interessant pakket van maken en dat vervolgens tegen een stevige winst weer doorverkopen.
En toen moest ik van mijn kant de haalbaarheid eens gaan peilen. Was dit waar ik 25 jaar van mijn leven in geïnvesteerd had? Een organisatie opbouwen om vervolgens op te offeren voor geld? Had ik geïnvesteerd om eenmalig te cashen of langdurig te verdienen? En welke verantwoordelijkheid heb ik naar mijn klanten? Sommige zijn al meer dan 20 jaar trouwe klant en blijven juist bij VerzuimApplicatie omdat ze het prettige software vinden of omdat ze tevreden zijn over de ondersteuning. Ik vind dat je als organisatie een verantwoordelijkheid hebt om je klanten te blijven bedienen op een manier die overeenkomt met hun reden om klant te worden.
Alles overdenkend kwam ik al snel tot de conclusie dat deze manier van zakendoen helemaal niet aansluit bij mijn manier van ondernemen. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als ik wist dat de klanten waar ik jarenlang mee samengewerkt had niet alleen door mijn verkoop zouden moeten overstappen naar een ander applicatie, maar vooral dat ik kennis had van het feit dat de hele overgang een strategie is om na een aantal jaar de boel opnieuw van de hand te doen, naar alle waarschijnlijkheid aan een grote speler op de markt met ook weer eigen software wat dus opnieuw overschakelen naar een derde applicatie zou betekenen.
Noem me ouderwets maar ik geloof nog in de leus “de klant is koning”. Ook in de IT-wereld verkoop je geen product maar levensgenot. En levensgenot kun je alleen bieden als je iets verkoopt dat aansluit bij de wensen van de klant. Het bewijs daarvan kwam trouwens recent uit de reactie van een medewerker van een werkgever die jaren geleden (toevallig of niet ook wegens een verkoop en daarmee overgang naar andere arbodienst en dus software) weggegaan zijn. Als antwoord op mijn vraag hoe het ging kwam het antwoord: “goed, alleen stoor ik me regelmatig aan de software waar ik nu mee moet werken”.
Als ondernemer haal ik mijn levensgenot uit het aanbieden van een fijne applicatie, het oplossen van de fouten die ongewild ontstaan en het optimaal ondersteunen in het gebruik. Het komt mooi uit dat dat aardig aansluit bij de wensen van onze klanten.
Marcel Swelsen, eigenaar VerzuimApplicatie